
34

The British  
Broadcasting Company 

Half a Century of Covering Bahrain

Nancy Jamal

Until 1968, Bahrain was a protectorate of the British government dur-
ing its days of imperial glory, and home to its political agent in the 
region.1 Research shows that the first tv programme covering events 
in Bahrain dates back to the 1950’s2 making, the British Broadcasting 
Company ‘bbc,’ the very first international television station that pre-
sented news of Bahrain to the world. This work focuses on what vo-
cabulary was being used by the bbc then, and how it developed over 
time to the narrative we find today. Terminologies being used just un-
der a decade ago have been carried on to this day and have in some cas-
es expanded. The aim of this work is to study how the bbc has set the 
stage for stereotyping the country in the international media in order 
to create a strategy, of joint effort, that would overcome this challenge 
going forward. 

Introduction
On 25 June 2012, the bbc Trust published a lengthy study on the impar-
tiality and accuracy of the bbc’s coverage of the events known as the 
Arab Spring.3 Nine pages of the report discussed the reportage of the 
events in Bahrain that took place between 14 February 2011 until the 
date of publication.

In this context, Ben Dowell of the Guardian wrote that
The report looked at all bbc tv, radio and online coverage with 
the exception of World Service radio. Content analysis was un-
dertaken by Loughborough University, covering 44 days of bbc 
output between December 2010 and January 2012, including 

Scan this article 
onto your  
mobile device



35

The BBC

16 days across a range of broadcasters between November 2011 
and January 2012. Qualitative audience research was conduct-
ed by Jigsaw Research in January 2012, with 10 focus groups 
across the uk.4

And, in the study’s closing remarks, Edward Mortimer, asserted that
Considerable efforts were made to warn the public of the un-
verifiable nature of much of this material, but probably this 
needs to be done even more rigorously and systematically in 
the future. The fact that ugc generally enables the public to 
see conflict through the eyes of opposition activists, rather 
than governments, seems an inescapable fact of life (p. 83).

Just over a year later, on 23 October 2013, Bahrain’s Interior Minis-
try issued a statement in reference to an earlier bbc television report, 
announcing that 

the report broadcasted yesterday by the bbc Arabic tv station 
on clashes between police and rioters in Sitra following the 
funeral of Hussain Mahdi, who was murdered last week, con-
tained a lot of inaccuracies and is a breach of the professional 
principles of the bbc and the uk standards of television broad-
casting.5

The Ministry went on to 
demand that the bbc Arabic correct the report and to under-
take not to broadcast a similar inflammatory material in the 
future without confirmation, as it incites the commission of 
crimes and leads to disorder.

This statement came as no surprise to observers of the Bahrain gov-
ernment’s international outreach and media policy as it has, since the 
1990’s, publicly criticised the bbc for engaging in a media war by craft-
ing agendas that promote dissent.

Historically speaking, the uk has paid particular attention to the 
Arabian region since 1798 when it signed the first documented Treaty 
in the region with the (then) Sultan of Muscat. For its part, the bbc’s 
coverage of key events in the region and its partisan views, likely re-
flect Great Britain’s former interests and sphere of influence which has 
included Bahrain since 1967, when Britain’s regional naval base was 
moved from Aden to Bahrain.6

To put this into proper context, this study has been conducted to 
shed light on the entire coverage of bbc with regards to Bahrain, from 



36

cejiss
2/2014

its very beginnings and to analyse how it developed over time and 
what impact it has produced on Bahrain’s global image. In short, the 
main aim of this work is to study how the bbc has set the stage for 
stereotyping Bahrain in the international media.

It is intended to help state communicators within governments 
across the Arab world understand the philosophy and mission of the 
bbc in its official mission ‘to enrich people’s lives with programmes 
and services that inform, educate and entertain’ through the core val-
ue of ‘trust’ as ‘the foundation of the bbc’ that is ‘independent, impar-
tial and honest.’

Assessing Key Themes,  
Moments and Personalities of BBC Coverage of Bahrain
The BBC’s relationship to Bahrain is checkered since there has been 
a great reliance on the broadcasting company to get images of Bah-
rain into wider audiences – no simple feat for small countries – and, 
therefore, great expectations that the images would be impartial and 
informative. However, this has not always been the case and this sec-
tion traces the bbc-Bahrain relationship from its earliest, until recent 
times, by presenting some of the main themes and personalities that 
have dominated the airwaves – and later print and e-formatted mate-
rials – between Bahrain and the uk and, subsequently, Bahrain and the 
wider international community. 

Key Storylines
The earliest publically available bbc record of Bahrain goes as far back 
as 1956, as part of a Panorama Report by Woodrow Wyatt. It covered 
a riot against the (then) British Foreign Minister, Lloyd Selwyn, and 
the uk’s increased commitment to local security.7 While the riot scenes 
were certainly important, it was Wyatt’s interview of Abdulaziz Al-
shamlan – a popular member of the self-described ‘non-violent,’ Na-
tional Union Committee – which deserves greater scrutiny. This is be-
cause the language that was deployed intended to illustrate a growing 
frustration between the citizens of Bahrain and its monarchy. In fact, 
Wyatt excuses the violence and targets Sir Charles Belgrave – a Brit-
ish citizen, advisor and Chief Administrator to the rulers of Bahrain 



37

Nancy  
Jamal

from 1926 until 1957 – as a source of national (Bahraini) instability. It 
is legitimate to ask, why a bbc reporter took sides in what was clearly 
a domestic issue that revolved around the distribution of influence? 
He lambasted Belgrave, and began to discuss issues of sect. Most 
importantly, Wyatt’s message was that violence and riots are okay if 
they challenge political order. This is perhaps why Wyatt was keen to 
highlight the state of Bahrain’s local security forces and indicated that 
‘Bahrainis don’t like to be policemen,’ because, for Wyatt, that meant 
serving the ruling authorities, which would indicate a gap between the 
monarchy and the people of Bahrain. This theme has been revisited 
many times by the bbc since.

The 1950’s and 1960’s were a period of immense change to global 
politics and the Gulf region was, by no means, insulated. In fact, as 
the uk began to redeploy its military and political personnel out of the 
region (1968), there was an initial hope that its departure would herald 
a new era of regional cooperation, stability and security. These hopes 
were dashed as Iran’s Shah moved against Emirati islands (Abu Musa, 
Greater and Lesser Tunb) and as the Baathist party consolidated pow-
er in Iraq. In Western Arabia, the 6 Day War had humbled Egypt and 
empowered Israel – the bbc had its hands full attempting to cover the 
wide assortment of events that were unfolding throughout the Middle 
East. As a result, Bahrain received very little attention in the gap-dec-
ade between Wyatt’s and John Morgan’s own Panorama Report on the 
uk government’s military spending (1964/1965).8

Once Bahrain was back on the bbc’s radar however, it was clear that 
little had changed in the thinking of bbc management and the Morgan 
report included a comprehensive interview with popular opposition 
leader, Mahmoud Al-Mahdi, regarding the alleged lack of press free-
dom within the (then) British protectorate. In other words Morgan’s 
reportage actively worked against both Bahrain’s government and its 
British protectors and allies. Certainly it is reasonable for the bbc to 
present critical views and inspire debate over issues that are important 
for the British electorate. However, the bbc’s role is one of reporter not 
view-shaper and it is not up to the bbc to try and project uk domestic 
preferences on Bahrain. So, when Morgan focused on Al-Mahdi and 
did not seek a second opinion or to verify and double verify Al-Mahdi’s 
claims, he did more than report – he became partial to the situation. 
Of course, Morgan is not alone and Bahrain is not the only place where 



38

cejiss
2/2014

such media distortions occur. However, since Bahrain is geographical-
ly a small country, it is more sensitive (than larger states) to the manner 
in which it is presented internationally and tends to pay closer scrutiny 
to interference since often small misrepresentations can widely distort 
the country’s image, in addition to fanning the flames of internal ten-
sions. So, when Morgan’s report turned to the 1965 bout of unrest and 
the imprisonment of a teenage protestor – which in larger countries 
would scarcely be paid attention to – and the tone of the report leads 
the audience to assume that an insurmountable rift exists between 
Bahrain’s people and its government and that this is best reflected in 
the Al Khalifa relationship to the uk. 

Morgan suggested that the uk should promote democracy within 
its protectorates, as otherwise it would be associated with unpopular 
regimes. In other words, Morgan (wrongly) assumed that Bahrainis 
did not associate themselves with their government. In hindsight, this 
is a form of manipulating sentiment since there was no reliable data 
to confirm (or not) an intrinsic tension between the government and 
citizens in Bahrain in the 1960’s. Morgan was insinuating for the sake 
of promoting a particular idea despite that idea being unsupported by 
facts.

Wyatt and Morgan shared common views of sympathising with 
(sometimes violent) demonstrators, abhorrence for the uk’s relation-
ship to Bahrain and an assumed gulf in terms of a political class and 
non-political class. Whilst the realities of Bahrain are significantly 
more nuanced, these themes formed the bedrock of bbc opinions of 
Bahrain ever since. This work now moves forward, to the end of the 
20th century and into the 21st, in order to show how this early tone-set-
ting continues until this day.

Consider that the bbc does not cover Bahrain politically again until 
1996 – a (roughly) 30 year period – when Sue Lloyd-Roberts deployed 
hidden cameras to film a documentary that very bluntly sympathises 
with protestors. In similar vein to Wyatt and Morgan, Lloyd-Roberts 
production works around a narrative that lauds the opposition, even 
if (and when) it uses violence. Such reportage often includes the im-
age of an opposition that is “forced” into violence. At the same time, 
there is the indication that the opposition must “struggle” against a 
security apparatus that uses excessive force and is brutal.9 Lloyd-Rob-
erts’ report was neither neutral nor investigative. It was a poor attempt 



39

The BBC

to debase Bahrain’s government by blindly siding with demonstrators 
even those of dubious record in regards to their relationship to Iran 
and other members of the Shia theological elites in Iraq, Iran and Leb-
anon. For instance, in the context of reporting on anti-government 
violence, Lloyd-Roberts interviews Sheikh Abdulamir Al Jamri, one of 
the more influential Shia theologians (Najaf school) in Bahrain. Whilst 
this was indeed an important interview, the opinions reflected on by 
Al Jamri presented only one narrative and was not followed-up with 
successive explorations of alternative narratives, even from other op-
position groups. Instead, Lloyd-Roberts assumes Al Jamri’s testimony 
to be 100% accurate and takes, at face value, the allegations of torture 
and abuse in prison. 

Yet, Lloyd-Roberts does add to the long-narrative adopted by the 
BBC; she is the first to introduce the concept that Bahrain is an island 
that contains a Shia majority and Sunni minority. Whilst this aspect of 
the narrative has never been adequately verified – since religious sect 
is not a question on the country’s many censuses – it has, nonetheless, 
become an instrumental part of opposition discourses. In other words, 
Lloyd-Roberts’ work, despite being under-researched, initiated the 
‘Shia majority’ strand of the narrative, which continues to be used to 
justify political violence until this day (2014). Such demographic book-
keeping will be returned to below.

Finally, Lloyd-Roberts introduced the Iranian dimension to Bahraini 
decision-making and she points out that Manama fears the influence 
of the Islamic republic. However, just as it seems that Lloyd-Roberts is 
trying to rebalance her investigation, she takes heed of Saudi Arabia’s 
role to assist its Bahraini ally quell protests. In doing so, Lloyd-Rob-
erts asserts that Saudi Arabia works with Bahrain and against Iran—
fanning regional tensions that continue to define political life in and 
around the Gulf.

The BBC’s Rebalancing Act
Towards the end of the 20th century, there is a decided shift in the rhet-
oric and personalities deployed by the bbc; it certainly attempted to 
be more neutral in its coverage of live events and in the type and style 
of the commentaries prepared for Bahrain. So, even though the main 
focus of bbc reports and journalists remain the opposition and protest 



40

cejiss
2/2014

groups, the bbc does draw its information from many more sources in-
cluding governmental opinions, public views, expatriate communities 
and a wide assortment of opposition groups ranging from socialists to 
Sunni and Shia religious groups.10

At this time, most coverage is short and precise and sought to ex-
plain political events, criminal arrests and court sentences with the 
limited use of adjectives that yield sympathy or promote a cause. In 
other words, in the 1996-1997 period, the bbc attempted to fulfil its in-
stitutional ethos and report the news and events from a non-partisan 
perspective. As a result (and rather surprisingly) in November 1998, the 
bbc used the word ‘terrorists’ to describe those engaging in political 
violence.11 So, instead of characterising armed groups for the rhetoric 
they deployed – as Wyatt, Morgan and Lloyd-Roberts had – the BBC 
began presenting the tactics deployed. This reflects the global transi-
tion to a world more aware of the dangers of international terrorism 
(even before the 11 September attacks) and the bbc had to remain con-
sistent. If the pre-Good Friday Agreement Irish Republican Army (ira) 
was depicted as a terrorist group, certainly other groups around the 
world that deployed such tactics were also terrorists, irrespective of 
the ideology they stood for.

For Bahrain, the bbc’s shift from narrative shaping to reportage 
meant increased attention for the country’s unique security situation 
both internally and regionally. For instance, in the previous period of 
narrative shaping, the bbc often quoted unidentified organisations 
that made claims against the Kingdom regarding Human Rights (etc). 
Instead of specifying which groups had said what, it was common for 
the bbc simply to suggest that ‘international human rights groups’ 
claimed this or that. However, for the first time, in a 1999 documenta-
ry, the bbc specifically attributed a rights abuse allegation to Amnesty 
International.12 This small change in the bbc’s behaviour significantly 
changed the playing-field; now the government was able to react di-
rectly and pointedly, to make counterclaims and to invite members of 
the claimant organisations to see the situation for themselves. In other 
words, the bbc – in those years – assisted in making Human Rights 
organisations more accountable for their statements and allegations 
against Bahrain. It is also noteworthy that the bbc, in the same docu-
mentary, fairly covered the public accusations of Iranian interference 
in local Bahraini politics.



41

Nancy  
Jamal

Bahrain’s New King

With the ascension of the new monarch to the throne in March 1999, 
His Majesty King Hamad bin Isa Al-Khalifa, declared the nations’ re-
birth through political, social and economic reform. With this decla-
ration, the bbc’s coverage nearly always portrays Bahrain, and its gov-
ernment positively and as a model of regional development. 13 This is 
not to say that the bbc ignored some less high-profile issues; it cov-
ered a wide assortment ranging from the impact of reform to exiles 
abroad. However, it is important to note that the tone of the bbc’s 
reports was less aggressive and more constructive. Whilst the bbc did 
not desist from interfering in Bahrain, at this time the type and level 
of interference was actually positive and reinforced the state and its 
civil society. Consider, for instance, a March 1999 documentary that 
highlighted Bahraini political activists located in the uk vocally asking 
their local supporters (in Bahrain) to respect the death of the late Amir 
and refrain from violent behaviour. The same report uses the words 
‘Shiite militants’ for the first and only time in the bbc’s long history of 
reporting on Bahrain. 14

For a number of years, the bbc’s reportage on Bahrain was based on 
promoting King Hamad’s reform project and Bahrain observer, Paul 
Woods, in his September 2002 report, describes it as a ‘bold experi-
ment.’15 The indication was that Bahrain’s reforms were unique in the 
region – a region plagued by conservative systems – in that they were 
an honest attempt to change the internal dynamics of Bahrain and 
produce a workable civil society in which each citizen and resident 
would be an actual shareholder.

Despite such coverage, there were some persistent themes of older 
times that continued to be proliferated by another group of bbc jour-
nalists. It was as though a parallel reportage system had developed in 
the bbc in regards to Bahrain. One of the clearest examples of this 
is seen in the demographic (mis)management of bbc explorations of 
Bahrain.

The BBC and Demographic Accounting in Bahrain
As mentioned above, Lloyd-Roberts was the journalist to first intro-
duce the theme of ‘Shia majority’ in Bahrain. Since then, the bbc, as 
an institution, has swayed back and forth in how it portrays the de-



42

cejiss
2/2014

mographic makeup of the country. Whilst this should not have been 
so important considering that Shia-Sunni relations are overwhelming-
ly good (only a small number of each sect have developed a more ag-
gressive approach to one another), it has risen to prominence as some 
minority groups of Shia began to use the demographic argument to 
legitimise their anti-government violence. It is both interesting and 
important to provide a brief overview of how the bbc has reported 
on the demographic makeup of Bahrain over the past decade; that is, 
since demography became a national issue.

After reviewing bbc reports, it became clear that the media outlet is 
deeply confused about Bahrain’s demography. Indeed, if one were to 
believe the reportage coming from the bbc, then Bahrain has among 
the most unstable demographic situations in world history with huge 
numbers of Shia coming and going day-by-day and year on year. In 
reality however, the bbc’s numbers simply do not add up. There have 
been no significant changes to Bahrain’s demography (in terms of Bah-
raini Arabs) since 2003. Yet, five different demographic accounting 
terms have been deployed by the bbc since then.

First, in October 2003, a bbc report mentions that the Shia popula-
tion to be a ‘slight majority’16 in Bahrain. Whether ‘slight’ means 50.1%, 
51% or 55%, is unclear. However, that there were no numbers includ-
ed in the report does indicate that the precise demographic balance 
was (and is) largely guesswork, which is fine since sect has never real-
ly been an important identity generator in Bahrain. And yet (second), 
a mere two years later (2005), the ‘slight’ majority leaps to the now 
famous, 70:30 split where Mounira Chaib of the bbc Arabic Service, 
in February 2005, introduced the 70% ratio of Shias to Sunnis on in-
ternational television.17 This has become the standard international 
accounting standard of the sectarian split and has constantly under-
mined Bahrain’s regional and international standing. In short, Chaib’s 
unresearched and unsubstantiated claims has changed Bahrain’s inter-
national and internal political situation. Third, only three years later 
in 2008, and the Shia majority is down 5% and holding steady at 65%, 
according to Bill Law. Again, there is no way to know how this number 
was derived at, but for a while – until 2010 – it stuck.18 That is until the 
Shia population numbers again shot-up to 70%, at least according to 
the bbc which defended its demographic accounting tooth and nail 
throughout the 2011 crises.19 That is until April 2013 when it drops to 
60%.20 



43

The BBC

There is no way to determine accurate numbers amongst Bahrain’s 
sects just like there is no way to fully gauge the impact the bbc’s loose 
accounting produced in terms of local, regional and international fall-
out. However, it seems that the bbc is sectarian obsessed and has done 
more than even the staunchest anti-establishment organ in Bahrain to 
polarise Bahrain’s society according to sect. Consider that on the bbc’s 
official website the overview of Bahrain – comprised of an entire 624 
words profiling the entire nation and its long history – the word ‘Shia’ 
is mentioned 5 times in independent contexts.21 In other words, the 
word ‘Shia” is disproportionately represented and deployed, mostly, 
to show intra-Bahraini tensions. With the sole exception of the bbc’s 
note that there are Shia parliamentarians in Bahrain, the other four 
instances attach terms like, ‘tensions,’ ‘discrimination,’ ‘resentment,’ 
and ‘majority’ to the Shia; as though the entire history of Bahrain were 
reducible to such binary discourse.

What is in a Word?  
Understanding the BBC’s Terminology vis-à-vis Bahrain
But what is in a word? How important are they for understanding the 
mood of a people or nation? This work regards words as singly the 
most important expression of national consciousness and identity and 
hence, when words are used to erroneously depict a political commu-
nity the likely outcome will shift from words to deeds. Words then are 
the engines driving actions.

To make this point clearer, this work has created a timeline to better 
understand the development of terminology within the bbc’s coverage 
of Bahrain since the 1950’s and how specific content is repeated, or 
changed, regardless of source.

What is interesting about the table below is that the words are not 
only recurring but also build-up over time and become accepted as 
common concepts that are adopted by others and perhaps used to ste-
reotype different interest groups. It is this very point that makes au-
thorities, such as the Bahrain government, suspicious of foreign news 
agents. It is therefore essential to understand the manner in which the 
bbc depicts Bahrain through keywords.

It is clear that many of these terms are exaggerations and feed into 
the very issues being covered by the bbc. Understanding the words 
chosen by the bbc to provide its listeners, watchers and readers infor-



44

cejiss
2/2014

mation about Bahrain is vital for understanding the opposition narra-
tives which tend to use these terms in support of their own political 
goals, which are not a reflection of uk values but have learned to speak 
the language of the bbc for other, less inclusive ambitions. The recent 
events collectively called the Arab Spring have revealed this word-
game problem very clearly.

The Arab Spring and After
Bahrain in 2011, after a surge of revolutions in North Africa and the 
overtaking of the iconic Pearl shaped roundabout and the severing of 
the heart of the island from the main road connections leading to all 
strategic areas of the country; changed the once safe haven forever.22 
No Bahraini who experienced the past three years of unrest, will give 
the same account, or the same analysis. 

Until this day, international channels send their correspondents or 
hire local stringers, to cover the repercussions of whatever took place 
in 2011. Many of those correspondents have developed, or had pre-ex-
isting, ties with Bahraini’s from all walks of life, making it only natural 
for them to adopt the stance of their relations.

Many bbc correspondents have covered Bahrain and its internal af-
fairs with regards to local politics and social developments over the 
past few years.23 The names that are readily available are Frank Garden-
er and Bill Law with others such as Caroline Hawley, Ian Pannell, Jona-
than Marcus, Bridget Kendall, Justin Webb, Steven Sackur, Carrie Gra-
cie, Simon Atkinson, John Silverman, Julia Wheeler, Phillip Hampsheir, 
Paul Woods and Adam Curtis, all of who appear to have covered stories 
in countries that were undergoing revolutions of the so called ‘Arab 
Spring’ prior to the events that occurred in Bahrain.24

It has been implied that Frank Gardener is, perhaps seen by those 
aligned with the government as, the most accurate of the bbc’s cor-
respondents assigned to the region and known within local political 
circles for balanced reportage.25 The bbc Trust’s report on the impar-
tiality and accuracy of the bbc’s coverage of the Arab Spring quotes an 
interview with Frank Gardener: 

The bbc was accused from many quarters of mis-telling the 
story. I went down twice last year – in April and November 

– and heard a lot of complaints from expat Brits, Sunnis, and 
expat Asians, that bbc coverage was utterly one-sided in the 



45

Nancy  
Jamal

early months. That’s taking it too far, but … because Bahrain is 
not a hub centre – it doesn’t have a resident bureau with prop-
er analysts or resident journalists – when something takes off 
if it’s big enough you parachute in ‘firemen.’ So in February we 
sent in people straight from Tahrir Square or Tunis, and they 
applied a one-size-fits-all matrix ‘protesters good, government 
bad.’26

On the other hand, there is Bill Law, who is often frowned upon 
by Bahrain’s authorities, and suspected of promoting the opposition’s 
views alone, as he clearly reveals in his reports.27 One might say that 
his British sarcasm, when mentioning the government, is lost on those 
who resent his work. Yet when investigating his reportage of Bahrain, 
all the way back to 2008, in at least 11 independent pieces, only the 
more ‘radical’ element of Bahrain’s opposition is portrayed. In fairness, 
it is necessary to point out that on 15 March 2011, he was the first to 
mention the savage killing of a policeman and the difficult job of the 
security personnel during those hard times.28 

Such discrepancies in reporting, however, are irresponsible and 
send mixed messages to the wider international public. Since the bbc 
is meant to report on unfolding global situations, it is difficult to un-
derstand how there is so much room to interpret events. In Bahrain, 
this has had such acute repercussions that it is fair to suggest that the 
bbc is interfering in the domestic political affairs of the country. For 
the most part, in the bbc’s coverage of Bahrain, since 2011, the gov-
ernment is depicted somewhat monstrously whilst the opposition is 
treated as a victim and the rest of Bahrain’s society, seemingly, doesn’t 
exist at all. So, when on 19 February 2011, the bbc today programme 
presented an audio of Justin Webb with David Mellor who highlighted 
Shiite extremism and mentions a history of association with Iran to 
the extent of military training for affiliated Bahrain based extremists,29 
it is clear that there is more to the story. However, the bbc has gotten 
used to slicing away the national metanarrative in favour of sub-narra-
tives that divide the nation and infuse the next generation of violence. 

Conclusion
It is only through research, analysis and reaching a common under-
standing that the science of communications has developed. The mar-
riage between media rhetoric and public opinion is a fascinating dis-



46

cejiss
2/2014

cipline that needs much more study, given the ever-changing, forever 
expanding world of media. Because of this, many divergent parties will 
claim to know better when it comes to the coverage of news. Whilst 
the media rushes to report the correct, and in some cases ‘juicer’ story, 
governments worry about the impact of their international image on 
local affairs and vice versa. 

The bbc, being a well-entrenched media conglomerate, falls to the 
whim of different interest groups and stakeholders. Such is the case for 
any organisation within the same industry. It has displayed self-disci-
pline on many occasions and has acted with courage and goodwill by 
publishing a report on the standard of its operations.30

No doubt, it is up to the powers that be to impose integrity and en-
courage precision. Yet in the end, it is the people in the field, journal-
ists, political activists, human-rights defenders, story-tellers, on-line 
sources and even official communicators to demonstrate good judg-
ment, benevolence, honesty and candour.

0

nancy jamal currently holds the status of Minister Plenipotentiary at 
the Bahrain Ministry of Foreign Affairs. She is Acting Director for In-
formation, Studies & Research.

She was previously Director of External Relations & Global Out-
reach at the Bahrain Center for Strategic, International & Energy Stud-
ies where she reported to the Chairman of the Board of Trustees, & 
Diplomatic Affairs Advisor to hm the King. She also acted as a Com-
munications Advisor to various government organizations in addition 
to being a member of the National Committee delegated to the World 
Petroleum Council. 

Prior to that she was Chief of Press and Foreign Media where she 
played a vital role in setting the country’s international communica-
tions strategy & was in charge of establishing and operating informa-
tion offices in Washington d.c., London, Paris and Cairo. During this 
period she served within the Cabinets’ of the the Minister of State for 
Foreign Affairs and the Minister of Information. 

Ms Jamal is a former investment banker with broad knowledge of 
the principles of contemporary Islamic banking and combating money 
laundering. She has also held the positions of Executive Committee 



47

The BBC

Member for the United Nation’s Khalifa Award for Urban Develop-
ment and Member of Bahrain’s National Committee to Combat Hu-
man Trafficking. 

A Fulbright Scholar and Fellow of the Chartered Management Insti-
tute, uk, Ms Jamal earned a Bachelor of Science in Business Adminis-
tration with a focus on Finance from the University of Bahrain and a 
Master of Arts in Public Communications from the American Univer-
sity, Washington d.c with a focus on Politics of the Middle East. 

Ms Jamal is a recognized crisis communications expert in the region 
and specializes in political strategy development, public policy pro-
motion, social conflict resolution, civic engagement, and Internation-
al-Intercultural public diplomacy. She is an advocate of the arts and 
has great interest in Gulf Arab anthropology. Ms Jamal may be reached 
at: info@cejiss.org

Disclosure Statement: The information and opinions in this document are 
the sole responsibility of the author and in no way reflect the views of the 
employer nor any other party of interest.

Notes
1 Bahrain Ministry of Foreign Affairs, <www.mofa.gov.bh/Default.aspx?ta-

bid=128> (accessed 16 August 2013).
2 ‘bbc Panorama Report,’ <www.youtube.com/UNS7liygK2U> (accessed 25 

July 2013).
3 Edward Mortimer (2013), ‘A BBC Trust Report on the Impartiality and Ac-

curacy of the bbc’s Coverage of the Events Known as the “Arab Spring,” 20 
July 2012, available at: <http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/
pdf/our_work/arabspring_impartiality/arab_spring.pdf> (accessed 13 Sep-
tember 2013).

4 Ben Dowell (2012), ‘bbc Trust: Coverage of the Arab Spring Needed More 
Breadth and Coverage,’ The Guardian, 25 June 2012, available at: <www.
theguardian.com/media/2012/jun/25/bbc-trust-coverage-arab-spring> 
(accessed 13 September 2013).

5 Bahrain News Agency, <www.bna.bh/portal/en/news/584982> (accessed 
05 September 2013).

6 David Holden (1971), ‘The Persian Gulf: After the British Raj,’ Foreign Affairs, 
49:4, pp. 721-735.

7 ‘bbc Panorama Report,’ <http://youtu.be/UNS7liygK2U> (accessed 25 July 
2013).

8 ‘bbc Panorama Report,’ <http://youtu.be/NjaVDEOXh_g> (accessed 25 July 
2013).



48

cejiss
2/2014

9 ‘bbc Report,’ <http://youtu.be/F67Z2EVuKPs> (accessed 25 July 2013).
10 ‘bbc News,’ <http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/388161.stm> (ac-

cessed 11 August 2013).
11 ‘bbc News,’ <http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/220365.stm> (ac-

cessed 13 August 2013).
12 ‘bbc News,’ <http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/262839.stm> (ac-

cessed 11 August 2013).
13 ‘bbc News,’ <www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-14541322> (accessed 

13 August 2013).
14 ‘bbc News,’ <http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/292978.stm> (ac-

cessed 11 August 2013).
15 Ibid.
16 Ibid.
17 See ‘bbc News,’ <http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4229337.stm> 

(accessed 11 August 2013).
18 ‘bbc News,’ <http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7268820.stm> (ac-

cessed 10 August 2013).
19 ‘bbc News,’ <www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-11641894> (accessed 

10 August 2013).
20 ‘bbc News,’ <www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-22122792> (accessed 

11 August 2013).
21 ‘bbc News,’  <www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-14540571> (ac-

cessed 03 September 2013). 
22 ‘bbc News,’ <www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12802945> (ac-

cessed 07 October 2013).
23 ‘bbc News,’ <www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12489907> (ac-

cessed 07 October 2013).
24 ‘bbc News,’ <www.bbc.co.uk/news/uk-12513135> (accessed 12 August 2013).
25 ‘bbc News,’ <www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12476335> (accessed 

07 October 2013).
26 Mortimer (2013).
27 ‘bbc News,’ <www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-21324951> (accessed 

07 July 2013).
28 ‘bbc News,’ <www.bbc.co.uk/news/world-europe-12829401> (accessed 07 

August 2013).
29 ‘bbc News,’ <http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7959043.stm> (ac-

cessed 28 September 2013).
30 Mortimer (2013).


